Rozhovor s technickými specialistkami Hanou Dobrovolnou a Lucií Mužíkovou

Stejně jako rozhodčí, i techničtí specialisté hodnotí závodníkovy výkony, a stejně jako mezinárodní rozhodčí, i technické specialistky přijely na kemp do Nejdku. Hana Dobrovolná a Lucie Mužíková si pro děti připravily zcela netradiční, originální a zábavnou hodinu plnou piruet. 

Projekt rozvíjí spolupráci, přináší radost a zachraňuje sny. 


Jak probíhala vaše účast na kempu v Nejdku? 

HD: Na kempu jsem byla nejdříve v pozici trenérky a následně v pozici technické specialisty, která vedla lekce pro všechny účastníky a mohla jsem jim tak předat své poznatky z oblasti hodnocení piruet.

LM: Zúčastnila jsem se dopoledního programu v pátek a společně s mojí milou kolegyní a kamarádkou Hankou Dobrovolnou jsme vedly čtyři lekce piruet.

Jakou formu lekce jste zvolily? Proč?

HD: Společně s kolegyní Lucii Mužíkovou jsem zvolily formu hry a zábavy v jednom. Snažily jsme se děti zapojit, aby samy tvořily, zkoušely a více rozuměly proč a jak se hodnotí piruety v systému ISU hodnocení. Také jsme zapojily účastněné trenéry, kteří měli možnost se po celou dobu dotazovat. Nechtěly jsme vést lekci formou příkazů a pokynů.

LM: Upřímně přiznávám, že model hodin byl jednoznačně Hančin nápad. Lekce byly vedeny formou hry a zábavy tak, aby svěřenci nebáli piruet a jejich nácviku. Využívaly jsme jak práci ve skupinách, tak pomůcky, demonstrace, rychlé a svižné kvízy na procvičení pravidel. Svěřenci si například vymýšleli sami piruety, jejich skladbu, chtěly jsme po nich, aby byli kreativní.

Co si myslíte o spolupráci trenér x rozhodčí x technický specialista? Měla by fungovat?

HD: Tento typ spolupráce je hodně účinný a v Česku málo fungující. Dle mého názoru je správný a měl by existovat. Zmíněné tři “postavy” v kraso procesu by spolu měly umět spolupracovat a navzájem si pomáhat. Pohled trenéra, speciality a rozhodčího je důležitý a je potřeba je umět přijmout i když to nemusí být vždy jen pozitivní a příjemné.

LM: Na více než 100 procent, pokud to tak nelogicky můžu říct. Měla by fungovat, protože i když na závodech stojíme, respektive sedíme na opačné straně, v reálu jsme na stejné lodi – mělo by nám jít o děti a o krasobruslení. Tečka. Kompetitivní krasobruslení v nás lidech bohužel často probouzí kompetitivní antispolupracující myšlení, a to je špatně. Trenér by měl nejlépe vědět, jak dané dítě, slečnu, chlapce, vést k tomu, aby dobře bruslili (mimo dalších důležitých věcí, jako třeba výchova jako taková) a technický specialista pak musí mít v malíku pravidla a měl by se podělit o to, jak se hodnotí. Pokud se budeme vnímat jako nepřátelé nebo jedna strana nadřazená té druhé, nikdy české krasobruslení nebude na správné cestě.

Má podle vás Projekt potenciál? 

HD: Projekt potenciál má a to velký. Snaží se totiž pomoci dětem ke zdravému, pohodovému a smysluplnému sportování a myslím si, že to nebude vždy jen v oblasti krasobruslení. Projekt se dále snaží poukázat na spolupráci, která v českém krasobruslení spíše nefunguje a v neposlední řadě se projekt nebojí oslovovat odborníky i z takových oblastí, o kterých se většinou raději nemluví. Líbí se mi, že projekt se bude snažit si šikovné sportující děti vychovat, a to pohodovým způsobem. Vychovat z nich také potenciální reprezentanty.

LM: Má. Rozvíjí spolupráci a přináší radost. Dělá z individuálního sportu týmovou záležitost. A zachraňuje sny. 

Co plánujete do budoucna ve spojitosti s Projektem?

HD: Plánuji u něho a v něm setrvat. Budu moc ráda vždy přispívat svými vědomostmi, zkušenostmi a poznatky s tím nejlepším vědomím a svědomím.

LM: Určitě budu on-call specialista a moc ráda se budu účastnit kempů anebo i single hodin a budu pomáhat a radit všem dětem či starším závodníkům, pokud o to budou stát. Věřím, že vzhledem ke své specializaci a kvalifikaci mám "co předat".

A protože si Projekt váží spolupráce s paní trenérkami, udělal jim radost wellness zážitkem na zámku Lužec. 


Fotografie


Autor:Monika Škorničková

Mým velkým koníčkem je moje práce, trénování krasobruslení. Beru to jako své životní poslání, které mě naplňuje. Už jako malá holka jsem si tuto cestu vybrala a šla si za svým. Jako závodnice jsem nedosáhla žádných velkých úspěchů, závodní kariéru jsem ukončila ve 14 letech po vybruslení 1. výkonnostní třídy. Právě ta mi umožnila vystudovat Fakultu tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, obor trenérství.